suntogott

Direktlänk till inlägg 1 april 2015

Påsken är kommen,tid för att umgås och äta gott!!!

Av Carina Berglund - 1 april 2015 16:40

Tjehooooo...... Då var det redan 1:a April och tidig påsk väntar runt husknuten. I och med det är vi många som har lite extra ledigt och kanske är bjudna på stor påskmiddag eller kanske till och med står för den själv.Samt så finns det självklart människor som varken firar eller tycker att det är något annorlunda än vilken helgtid som helst.Jag själv ska både jobba lite och även springa från dörr till dörr två av dagarna.För mig väntas det lite kalasfika på den ena dagen och en lättare påsklunch på det andra.Men dom båda får jag bjuda på min socialabit då jag har tävling nr2 nästa helg.Så min påsk blir lite annorlunda när man kommer till maten,men jag är inte så ledsen över det,jag har ju en inställning och har inga svagheter på att jag måste äta en viss mat under denna högtid.Så det ska gå bra tror jag..... Jag tänkte bjuda er på maträtter på kommande påskbord som kan passa eller givetvis vilken helg som helst.


4pers tid ca 45min

Varmröktlax med potatis och rödbetskvarg:


8små fasta potatisar

1tsk olivolja/kokosolja

lite salt

ca 200gr rödbetor

1 1/2dl kvarg

1tsk wasabipasta

1tsk sesamfrö

1 salladslök

200gr varmrökt lax.


ugnen ca:225

Blanda potatisen,oljan,saltet på en plåt,in i mitten på ugnen ca 30min,potatisen ska vara mjuk och ha lite färg.Ta sedan ut dom och Låt svalna.Koka rödbetorna under tiden som du har inne potatisen,dom är klara när stickan går lätt igenom.

skär sedan rödbetorna ca 1 cm stora,blanda kvarg,wasabin,och dom svalna rödbetorna.Rosta sedan sesamfrön i torr stekpanna,skiva löken och häll den i pannan.skär sedan lite på potatisen så du kan lägga i kvargröran och bryta ner små bitar av den rökta laxen.toppa till sist din frö och lök blandning.

Färgstark rätt och super go och enkel att fixa till buffé bord eller som en lättare lunch/middagsrätt.


4pers tid ca 2,5h

Helkyckling med lite thai smaker:

ca:2kg helkyckling

lite salt

1msk olivolja/kokosolja

ca 3dl vatten

1 lime

1/2 kruka koriander

1/2 färsk chili,1spansk peppar

1 citrongräs,4limeblad,1stjärnanis 

1gullök,1morot,1-2cm färsk ingefära


ugnen 250

Ta en bunke,Blanda oljan med limesaften och riv limeskalet försiktigt i,hacka koriandern,chilin,pepparn,citrongräs,häll därefter i vattnet och lite salt.blanda runt ingredienserna.skär sedan ingefäran,anis,löken,morötterna.

lägg nu rotfrukterna på en plåt,snitta lite snett uppepå kycklingens rygg,lägg kycklingen ovanpå grönsakerna,häll därefter över oljeblandningen.så allt får sitt på plåten.längst ner på ugnen ska den stå i ca 15 min,den ska vara gyllenbrun vid den tiden, därefter sänk ugnen till ca100gr,efter ca: 2tim eller vid innertemp vid 82gr vid tjockaste delen  är den klar,klar köttsaft ska det vara.låt den sedan vila en stund i folie på ett fat.buljongen som har blivit av det som är kvar på plåten ska hällas i mixer och även rotfrukterna,mixa slät och värm den i en kastrull därefter,smaka av.Tillsätt nu valfria nudlar,alternativt favoritriset i buljongen koka i den angivna tiden på din kolhydratkälla.skär upp kycklingen och servera med den goda smakrika nudlarna/riset. 

Tar ingen tid att förbereda,kycklingen sköter sig självt,men hungern får ju ej finnas i närheten.😉 


Goda,lättlagade och smakrika rätter med bra och nyttiga ingredienser.

tyvärr har jag inte räknat ut fördelningen på näringsvärden,ska försöka göra det så fort jag får tid.


Hoppas ni testar detta😀

 

 

 




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carina Berglund - 28 augusti 2015 11:12

Halloj!!!   ja det var inte igår som man skrev något här inte....om jag ska vara ärlig så finns det en stor anledning.Har faktiskt inte haft någon lust att skriva Eller fota,inte heller gå in på andra sociala medier.jag Har bara lagt fokus på myc...

Av Carina Berglund - 25 juli 2015 14:49

Mys lunch med familjen i slottskogen,mannens syster och tös var med. Kubb spel...killarna mot tjejerna,vi förlorade:( (men dom fuskade haha....) Sötnosarna var med men dock ej roade då vi spelade...men .blev det efter lång promenad runt parken ...

Av Carina Berglund - 13 juli 2015 14:52

Lördagen&söndagen startade jag 05.00 med löpar pass.drog av ca.1,2mil vardera. Lördags bak (reds.anm fått hysteri på baka allt möjligt) Fröknäcke,marmelad på jorgubb&rabarber och" hälsobröd". Plocka en massa jordgubbar och rabarber på våran tomt...

Av Carina Berglund - 9 juli 2015 19:25

-vårt boende -En del av strand promenaden(cafeer/barer längsmed,som vi pausa vid) -vingården vi åkte å besökte -mitt å grabbens sandbygge - 1,5meters pizza fanns att beställa på en restaurang....förbannad god!! -några vyer från mina löpar tu...

Av Carina Berglund - 30 juni 2015 16:23

Borta bra/underbart men hemma är bäst,Så får mitt inlägg starta😉 Är åter i "Svea" väldigt skönt trots vårat dåliga sommarväder so far....men men ska ju inte klaga,som sagt min första del av semestern startade bättre än vad jag kunnat tänka ...

Presentation


My Way,My Dream and My life!
Är en tävlingsinriktad tjej med ett stort intresse av träning i alla dess former,tävlar i bodyfitness. Har en stor passion för matlagning,och kommer här på bloggen att skriva mycket om kost och träning.Hoppas på att kunna ge

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4 5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Frågor&kommentarer


Ovido - Quiz & Flashcards