suntogott

Direktlänk till inlägg 28 februari 2015

Lätta vikter blir tunga!!

Av Carina Berglund - 28 februari 2015 03:06

God morgon på er!!


Slutet på förra inlägget verkar inte ha velat vara med, men söndagen var super lugn och endast mys och sköna promenader med vovvarna som avslut på den helgen,förra helgen kändes oerhört lång måste jag säga,hoppas denna känns likadan...återstår å se. 

Det som jag tänker beskriva lite är olika sätt att känna,chocka kroppen och uppleva samma med mycket vikt=lite vikt.

Låter kanske lite krångligt...

Om vi backar 4v tillbaka så la jag in 2v med många reps och lite färre sett per övning i varje muskelgrupp. Jag fick en "svacka/ömhet"kände mig skör i kroppen och ville inte få några skador nu så nära tävlingen,så ett upplägg såg IT ungefär såhär te.x  

måndag: baksida ben/rumpa 5övn. A' 3/4x15-20reps

tisdag: rygg/mage 5övn A3/4x 12-15reps magen körde jag däremot få reps ca 3 övn.

onsdag: Axlar/triceps A3/4x 12-15reps

Osv.....

Nu dom senaste 2v har jag legat på excentriska fasen/negativa just för att få lite nytändning för hjärnan/kroppen nu när man inte är superkvinna den sista tiden 😀 och för att få lite variation på muskelaktiviteten.(tillägga att jag ska bibehålla endast volym/styrkan vid dieten nu i slutet,inte för att öka i detta sammanhang,för det gör jag ej)

Så det som har varit annorlunda är valen i övningar/vikter och reps/set.

Upplägget har varit detsamma av val av muskelgrupper mån-fre men varje övning har varit 4-6 set och från 6-10 reps.

som te.x 

Måndagen på baksidaben/rumpa har jag legat på ca5-6övn men kört 4-6 set beroende på val av övning och när jag har kört negativt så har vikten på val av övning legat nästan på samma " låga" vikt som krävs av mig på många reps.För när man kommer till just där vikten blir som tyngst i övningen man kör är där det ska läggas stor focus på att hålla några sekunder för å sedan mer eller mindre räkna sekunderna sakta men säkert när man lyfter.Man upplever exakt samma sak som att köra super tunga vikter pålastat som när man nästa halverar vikten genom att lägga in sådana här styrkepass, det är att rekomendera för utvecklingen av aktiviteten/styrka i muskelfibrerna. Ckocka kroppen och den sortens träning är också att bli starkare i muskel inte endast få volym(bli stor).Förslag är att lägga in ett sånt här upplägg då å då i sin träning likaså många reps och köra tunga set med få reps.Detta är givetvis inviduella på varje persons upplägg,vad man är ute efter i sin utveckling av träning och vad som passar en bäst i ens vardag. Så summan av allt i sin träning krävs det variation i lagom mängd och hela tiden pressa kroppen lite varje gång i det val av övning/tränings utförande man väljer att utsätta kroppen för. Som vissa som vill öka på sin kondition på spåret,simma 1000m på en viss tid osv. Ni förstår vad jag menar😉

Nu är det dags för mig att fortsätta min lördag......se vad som ska planeras härnäst.

Trevlig helg på er!!!!!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carina Berglund - 28 augusti 2015 11:12

Halloj!!!   ja det var inte igår som man skrev något här inte....om jag ska vara ärlig så finns det en stor anledning.Har faktiskt inte haft någon lust att skriva Eller fota,inte heller gå in på andra sociala medier.jag Har bara lagt fokus på myc...

Av Carina Berglund - 25 juli 2015 14:49

Mys lunch med familjen i slottskogen,mannens syster och tös var med. Kubb spel...killarna mot tjejerna,vi förlorade:( (men dom fuskade haha....) Sötnosarna var med men dock ej roade då vi spelade...men .blev det efter lång promenad runt parken ...

Av Carina Berglund - 13 juli 2015 14:52

Lördagen&söndagen startade jag 05.00 med löpar pass.drog av ca.1,2mil vardera. Lördags bak (reds.anm fått hysteri på baka allt möjligt) Fröknäcke,marmelad på jorgubb&rabarber och" hälsobröd". Plocka en massa jordgubbar och rabarber på våran tomt...

Av Carina Berglund - 9 juli 2015 19:25

-vårt boende -En del av strand promenaden(cafeer/barer längsmed,som vi pausa vid) -vingården vi åkte å besökte -mitt å grabbens sandbygge - 1,5meters pizza fanns att beställa på en restaurang....förbannad god!! -några vyer från mina löpar tu...

Av Carina Berglund - 30 juni 2015 16:23

Borta bra/underbart men hemma är bäst,Så får mitt inlägg starta😉 Är åter i "Svea" väldigt skönt trots vårat dåliga sommarväder so far....men men ska ju inte klaga,som sagt min första del av semestern startade bättre än vad jag kunnat tänka ...

Presentation


My Way,My Dream and My life!
Är en tävlingsinriktad tjej med ett stort intresse av träning i alla dess former,tävlar i bodyfitness. Har en stor passion för matlagning,och kommer här på bloggen att skriva mycket om kost och träning.Hoppas på att kunna ge

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Frågor&kommentarer


Ovido - Quiz & Flashcards